MG+MSUM

ČAS, Hana Čeferin
#

ČAS, Hana Čeferin

 

Metafore oblikujejo naše vsakdanje življenje, ne le v jeziku ampak tudi v razmišljanju in dejavnostih. »Lingvistični koncepti strukturirajo kako stvari dojemamo, kako se znajdemo v svetu in kakšne odnose vpostavljamo z drugimi ljudmi,« pravita Lakoff in Johnson v delu Metaphors We Live By. Naše dejavnosti so z metaforičnimi izrazi v jeziku zaznamovane – um je mašina (koleščki se mu obračajo), spor je → vojna (napadel je vse šike točke mojih argumentov), ljubezen fizikalna sila (iskrilo se je med njima, med njima je bila magnetna privlačnost). Metafore se skozi čas spreminjajo in so pomemben pokazatelj časa in sistema, v katerem živimo. O naši družbi morda največ pove prav metaforična konceptualizacija časa: Čas je denar. Čas je dragocen. Tratiš moj čas. Ure boš prišparal s tem! Kako zapravljaš čas? Zmanjkuje mu časa. Živi na sposojenem času.

 

V naši družbi je čas dragocena dobrina, in mnogi izmed nas ga na videz nikoli nimamo dovolj. Ta metaforizacija časa je specifična tudi v tem, da je multilingvistična, preskakuje med jeziki in oblikuje kolektivne nevrolingvistične predstave o času. In če je obsedenost z dragocenostjo in pomanjkanjem časa mednarodni fenomen zahodne kapitalistične družbe, so se praktično čez noč njeni pripadniki globalno znašli v podobni situaciji. Zgodilo se je nekaj neverjetnega – časa je naenkrat veliko, celo preveč. Številni med nami smo zaprti doma, ne hodimo v službe, šole, na sestanke, na kave, razstave, zmenke, v kino, k babici. Ne moremo na banko, pošto, k mobilnim operaterjem ali po tisoč drugih opravkih, ki so nam »tratili čas«. Ljudem je celo dolgčas, kakšen fascinanten koncept. Čas ni več dragocen, čas ni denar in standardi za to, kaj je razumljeno kot »zapravljanje« časa, so občutno padli. Če mentaliteta »čas je denar« predvidi precizno organiziranost našega časa, se ji dolgčas anarhično odreče. Spodbudi domišljijo in rodi kreativnost, koncept produktivnosti pa predrugači. Končno imamo čas razmišljati o času. In morda imamo končno čas, da metafore oblikujemo na novo.

Priporočamo