MG+MSUM

+MSUM | Mednarodna zbirka Arteast 2000+ praznuje dvajset let!

 

Pred dvajsetimi leti je Moderna galerija ustanovila zbirko Arteast 2000+ in jo predstavila javnosti v še neobnovljeni stavbi nekdanje vojašnice na Metelkovi, kjer je danes Muzej sodobne umetnosti Metelkova. Zbirka Arteast 2000+ je prva muzejska zbirka, ki se je oblikovala in nastajala s poudarkom na vzhodnoevropskih povojnih avantgardah. Od ustanovitve leta 2000 pa vse do danes zbirka slovi po tem, da podaja obsežen pregled umetnosti v širši srednje- in vzhodnoevropski regiji, omogoča vpogled v podobnosti in razlike v kulturnih in družbenopolitičnih kontekstih posamičnih socialističnih držav, obenem pa ves čas kritično odpira vprašanja, povezana s širšim mednarodnim umetnostnim sistemom in silami, ki stojijo za njim.

 

Prvi postavitvi zbirke leta 2000 je sledila serija razstav, ki so temeljile na konceptu »zbirke kot orodja« in so v zadnjih dvajsetih letih izrisale premene v (po)socialističnem evropskem prostoru od šestdesetih let preko tranzicijskega obdobja v devetdesetih letih do integracije v globalni neoliberalni kapitalizem in vsega, kar je temu sledilo do danes.

 

Leta 2011 je zbirka postala jedro novega Muzeja sodobne umetnosti Metelkova (+MSUM), ki deluje v sklopu Moderne galerije v Ljubljani.

 

24. junija 2000 je bilo slovesno odprtje razstave Mednarodna zbirka Arteast 2000+. Umetnost Vzhodne Evrope v dialogu z Zahodom. Od 1960. let do danes na Metelkovi 22. V še neobnovljeni nekdanji vojašnici so bila na ogled dela 85 umetnikov in umetniških kolektivov, ki so vključevali najpomembnejše protagoniste vzhodnoevropske avantgardne umetnosti, skupaj z nekaterimi uveljavljenimi velikimi imeni zahodne umetnosti. Odprtja so se udeležili svetovalci Viktor Misiano, Piotr Piotrowski, Harald Szeemann in Igor Zabel, s pomočjo katerih je kustosinja zbirke in večine njenih razstav, Zdenka Badovinac, zasnovala to prvo zbirko vzhodnoevropske umetnosti na svetu. Prisotni so bili tudi številni umetniki, predstavniki mednarodne strokovne javnosti in medijev; odprtje razstave mednarodne zbirke Arteast 2000+ je bilo namreč dan za odprtjem mednarodnega bienala sodobne umetnosti Manifesta v Ljubljani.

 

Zbirka je doživela izjemen mednarodni odziv, znana ameriška umetnostna kritičarka in publicistka Kim Levin pa je razstavo zbirke Arteast 2000+ v ugledni nemški umetnostni reviji ART razglasila za razstavo leta 2000.

 

Mednarodna zbirka Arteast 2000+ je v letih 2001–2004 potovala: najprej v Innsbruck (14. – 21. november 2001), kjer je bila predstavljena v času srečanja evropskih kulturnih ministrov, in sicer v za to priložnost posebej narejenih transportnih zabojih, naslednje leto pa jo je kustos in direktor Centra za umetnost in medijsko tehnologijo ZKM Peter Weibel povabil v Karlsruhe (28. april – 26. maj 2002). V letu 2002 je izbor del iz zbirke gostoval v Skopju (Umetnička galerija / Čifte Amam, 6. – 30. september 2002), dve leti kasneje pa je bila potujoča razstava v skoraj identični obliki, kot je bila koncipirana za Innsbruck, predstavljena tudi v matični hiši, Moderni galeriji (3. februar – 2. maj 2004).

 

31. maja 2003 je Moderna galerija na Metelkovi 22 odprla mednarodno razstavo Form-Specific, ki je bila zamišljena kot prva v seriji razstav, poimenovanih Arteast razstave. Namen serije je bil dopolnjevati zbirko Arteast 2000+ z raziskovanjem aktualne problematike pretežno v Vzhodni Evropi. Zaradi začetka prenovitvenih in adaptacijskih del na Metelkovi 22 sta bili naslednji dve razstavi, 7 grehov: Ljubljana–Moskva (2004) in Prekinjene zgodovine (2006), postavljeni v Moderni galeriji.

 

Tretja postavitev »zbirke kot orodja« se je imenovala Arteast 2000+23 in je bila leta 2006 v Moderni galeriji. Razstava je bila pripravljena v sodelovanju z revijo za sodobno umetnost Maska in je poleg del iz zbirke vključevala tudi ideje za dela, ki jih bo Moderna galerija lahko pridobila leta 2023.

 

Leta 2008 je bila v Umetnostni galeriji Maribor razstava izbora del iz mednarodne in nacionalnih zbirk Moderne galerije. Razstava je bila del širše akcije »Gostimo Moderno galerijo!«.

 

Leta 2011 je bila pripravljena posebna razstava z deli iz zbirke z naslovom Muzej vzporednih narativov, ki je bila na ogled v Muzeju sodobne umetnosti MACBA v Barceloni v okviru programa konfederacije muzejev Internacionala.

 

Z razstavo del iz zbirke Arteast 2000+ Sedanjost in prisotnost, ki je poskusila definirati koncept sodobnosti, se je 26. novembra 2011 uradno odprl Muzej sodobne umetnosti Metelkova (+MSUM).

 

Tej razstavi je sledilo devet njenih ponovitev pod naslovom Sedanjost in prisotnost / Ponovitev 1–9 (2012–2015). Ta koncept je temeljil na ideji, da ponovitev ni nikoli ponovitev istega, ampak razlike med tistim, kar je prisotno, in tistim, kar je odsotno iz vidnega polja določenega družbenopolitičnega momenta, pri čemer je zbirka služila kot orodje za kritiko pogojev sodobne umetnosti.

 

Leta 2015 je zbirka Arteast 2000+ gostovala v Muzeju sodobne umetnosti Garage v Moskvi. Razstava z naslovom Slovnica svobode: 5 lekcij se je osredotočala na dialog s sodobnimi umetniki s področja nekdanje Sovjetske zveze in postavila v ospredje vpliv ruske avantgarde na nekatere ključne jugoslovanske umetnike iz zbirke. Tematsko je obravnavala pomen umetnosti v borbi za svobodo v različnih družbenopolitičnih kontekstih in obdobjih.

 

Leta 2016 smo novo postavitev zbirke v Muzeju sodobne umetnosti Metelkova naslovili Nizkoproračunske utopije. Tu smo se spraševali, kakšen model muzeja ustreza večinoma slabim pogojem dela umetnikov in institucij v posocialističnem svetu, in s tem v zvezi ponovno premislili koncepte utopije, ki je vedno zavezana konkretnim materialnim pogojem dela. Razstava je kot odgovor na vprašanja, ki si jih je zastavila, ponudila koncept trajnostnega muzeja.

 

 
Priporočamo