RAZSTAVA IZ ZBIRK | Nizkoproračunske utopije – reciklirano drugič
08. februar 2017 — 04. junij 2017
#

[na slikah]

 

Nizkoproračunske utopije – reciklirano drugič

Kustosinji: Zdenka Badovinac in Bojana Piškur

Odprtje razstave: 8. februar 2017 ob 10.00 uri

Muzej sodobne umetnosti Metelkova, +MSUM

Vabilo [PDF]

 

BESEDILI KURATORIC RAZSTAVE

Zdenka BadovinacNizkoproračunske utopije

Bojana PiškurThe Metelkova Case: From Army Barracks to Museum of Contemporary Art, 2016

 

 

KONCEPT RAZSTAVE

Razstava Nizkoproračunske utopije predstavlja pretežno dela iz zbirke Moderne galerije Arteast 2000+. To je osma postavitev te zbirke, v kateri razvijamo koncept zbirke kot orodja. V okviru pričujoče razstave razlagamo zbirko in muzej kot orodji za vzdrževanje utopične zavesti.

 

Umetnost in muzej imata pomembno vlogo v zamišljanju boljše družbe, pri tem pa svojih idej ne projicirata zgolj v neko nedefinirano prihodnost. Če vztrajamo pri osnovnem poslanstvu muzeja, ki je v prvi vrsti namenjen človekovi kreativnosti in skupni dobrobiti, in se upremo pritiskom po njegovi komercializaciji, oblikujemo pogoje za utopistiko (Immanuel Wallerstein), za vajo v presoji alternativnih in nedobičkonosnih načinov delovanja. Muzej bi lahko opisali kot heterotopijo (Michel Foucault), a drugače od drugih heterotopičnih ustanov, kot so na primer zapori, vojašnice in psihiatričnih bolnišnice, ki se razlikujejo od zunanje realnosti in so od nje izolirani s specifičnimi pravili, lahko muzej aktivno posega v zunanji svet in v partnerstvu z drugimi akterji zunaj institucije predlaga tudi njegove spremembe.

 

Utopična zavest ni prisotna pri vseh muzejih v enaki meri in na enak način, temveč je odvisna od konkretnih družbenih pogojev. Naša razstava razmišlja o specifiki utopij v (post)socialističnih prostorih, v vzhodnoevropski umetnosti, ki  še vedno večinoma deluje v nizkoproračunskih pogojih. Zbirka Arteast 2000+ govori o razliki med kulturo in umetnostjo, o tem, da ima vzhodnoevropska umetnost več skupnega s sočasno umetnostjo tujih kultur kot z obrambo domačih čistih tradicij, kar je v času, ko se nekatere države nekdanjega socializma obdajajo z bodečo žico, da bi obvarovale krščanski svet in svojo kulturo, treba poudariti bolj kot kdajkoli doslej. Čiste tradicije in trženje avtentičnih drugačnosti sta ideološki ali marketinški utopiji, kot je utopična tudi politika odprtih vrat. V času, ko se pred nami lomi utopija sveta složnih drugačnosti, je treba o drugosti misliti kot o nečem nepomirljivem. Slavoj Žižek vidi alternativo utopiji složnega sveta v atopičnost, v drugosti, ki ne more imeti mesta v nobenem simbolnem redu in se vzpostavlja kot »nemožno«.

 

Z razstavo Nizkoproračunske utopije se sprašujemo, kakšen model muzeja ustreza večinoma slabim pogojem dela umetnikov in institucij v postsocialističnem svetu ter obenem interesu, ki daje drugosti prednost pred identiteto, produkciji znanja pred nedvoumnimi kulturnimi trofejami, nastajanju pred institucionalizacijo. V odgovor na to vprašanje razstava ponuja utopistični koncept trajnostnega muzeja. Ta drugače od bogatega, še vedno pretežno zahodnega muzeja, ki v neskončnost akumulira umetniške predmete iz celega sveta, lahko preživi samo s stalnim razvijanjem lastnega znanja in z združevanjem emancipacijskih izkušenj iz lastnega okolja s tistimi iz drugih prostorov sveta, s katerimi si danes deli podobna urgentna vprašanja.

 

Z razstavo Nizkoproračunske utopije ugotavljamo, da se nam nizkoproračunski pogoji dela tako našega muzeja kot tudi umetnikov iz prostorov, iz katerih zajema naša zbirka, ves čas vsiljujejo kot trajni in da je treba iskati potenciale za njihovo premagovanje prav znotraj njih samih, ne da bi pri tem nanje tudi zares pristajali.

 

UMETNIKI NA RAZSTAVI

Marina Abramović | Miroslav Bałka | Jože Barši | Walter Benjamin | Barbara Čeferin | Juraj Dobrović (soudeleženec gibanja Nove tendence) | Róza El-Hassan | György Galántai | Gorgona | Ion Grigorescu | Marina Gržinić, Aina Šmid | Jasna Hribernik & Zmago Lenárdič | Jenny Holzer | IRWIN | Sanja Iveković | Sanja Iveković & Dalibor Martinis | Janez Janša & Janez Janša & Janez Janša | Staš Kleindienst | Komar & Melamid | Neven Korda Andrič | Marko A. Kovačič | Zofia Kulik | KWIEKULIK (Przemisław Kwiek & Zofia Kulik) | Laibach | Kazimir Malevič | David Maljković | Paul Neagu | Novi kolektivizem | Neue Slowenische Kunst (NSK) | OHO | Anatolij Osmolovski | Alen Ožbolt | Marko Peljhan | Ivan Picelj (soudeleženec gibanja Nove tendence) | Alenka Pirman | Darinka Pop - Mitić | Kiril Prashkov | Punk muzej | Vjenceslav Richter (soudeleženec gibanja Nove tendence) | Aleksandar Srnec (soudeleženec gibanja Nove tendence) | Mladen Stilinović | Tone Stojko | Jane Štravs | Slaven Tolj | Goran Trbuljak | Josip Vaništa | Raša Todosijević | Konstantin Zvezdočotov