IVAN DVORŠAK | Fotograf in grafični oblikovalec
07. april 2016 — 22. maj 2016
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#

Kustosinja: Andreja Borin, višja kustosinja UGM

Produkcija razstave: UGM / Umetnostna galerija Maribor 

 

Razstava je prenos pregledne razstave Ivana Dvoršaka v Umetnostni galeriji Maribor.

 

Pregledna razstava Ivana Dvoršaka ponuja vpogled v delo izrednega fotografa in grafičnega oblikovalca katerega delo je prvič celostno ovrednoteno. Izhodišče za razstavo predstavlja umetnikova razstavna fotografija, večinoma iz umetnikove zapuščine in jo je Umetnostna galerija Maribor nedavno pridobila s pomočjo Ministrstva za kulturo RS. Razstava zajema okrog 120 črno belih fotografij od začetka šestdesetih let do sredine osemdesetih let (od tega okrog štirideset originalnih fotografij kaširanih na iverne plošče) in izbor Dvorškovega grafičnega oblikovanja. Dela za razstavo smo si sposodili tudi pri zasebnikih in različnih institucijah.

 

Vabilo [PDF]

 

____________________________________________________

IVAN DVORŠAK (1934 – 2013) je bil eden najvidnejših slovenskih fotografov druge polovice 20. stoletja in priznan grafični oblikovalec. S svojim delom je vidno zaznamoval slovenski in jugoslovanski likovni prostor, njegovo fotografijo sedemdesetih let pa lahko postavimo tudi ob bok aktualnim svetovnim tokovom.

 

S fotografijo se je začel ukvarjati v začetku šestdesetih let prejšnjega stoletja. Bil je eden najaktivnejših članov mariborskega fotokluba in eden glavnih protagonistov Mariborskega kroga. Bil je kandidat mojster fotografije Foto zveze Jugoslavije in AFIAP (Artiste FIAP). V okviru Mariborskega kroga (1971 – 1974) je bil prvi, ki je izoblikoval svoj izraz in s tem vplival tudi na ostale člane.

 

V šestdesetih letih v njegovi fotografiji prevladujejo vsakdanji prizori in zanimanje za strukturne površine v čemer lahko prepoznamo nekatere vzporednice z nemško subjektivno fotografijo. V sedemdesetih letih je Dvoršaka motivno pritegnilo obrobje mesta z izpraznjenimi prostori polnimi tišine, pogosto z industrijskim pridihom, kjer so ljudje so prisotni le skozi odsotnost. Visoko postavljeni nasipi, zidovi, gradbeni odri in mreže kažejo na omejeno možnost komunikacije, občutek brezizhodnosti pa stopnjuje tudi sivo-črna barvna skala. Pogosto lahko zasledimo najrazličnejše vizualne poudarke in vključevanje različnih vizualnih komunikacij v obliki znakov, tabel, smerokazov, cestnih oznako in podobnega v fotografske podobe.

 

Pomembne so tudi Dvoršakove serije oziroma sekvenčne fotografije, ki pogosto obravnavajo isti motiv v različnih pogledih ali v različne zornih kotih in opozarjajo na počasno,a neizogibno minevanje časa. Nekatera skrajno redkobesedna, tonsko reducirana dela narejena na osnovi preciznega koncepta in izhajajoč iz motivike banalne estetike lahko postavimo v bližino ameriške fotografske smeri nova topografija. Med umetnikovimi vrhunci velja izpostaviti triptih Divan in sekvenčno serijo Garaž z dvanajstimi posnetki.

 

Poklicno je Ivan Dvoršak deloval kot grafični oblikovalec in tudi na tem področju dosegal zavidljive uspehe. Oblikoval je številne celostne podobe in logotipe za različne ustanove, njegove rešitve so bile velikokrat tudi nagrajene. V grafičnem oblikovanju ga je odlikovala jasna zasnova, izčiščenost forme in ustrezna simbolna govorica, v svoje grafično delo je vključeval tudi fotografijo. Večkrat je sodeloval z Matjažem Bertoncljem, Vladimirjem Tošem in Petrom Vernikom.

 

Razstavo je podprlo Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije.

 

____________________________________________________

Ivan Dvoršak, Avto, 1970, č/b fotografija, arhiv Stojan Kerbler

Ivan Dvoršak, EMB, 1970, črno-bela fotografija

Ivan Dvoršak, Mreža - D, 1975, č/b fotografija; fotografska zbirka Moderne galerije, Ljubljana

 
Priporočamo