MG+MSUM

PREPIH | DNLM: Preglaševanje jesiharja, 2023
19. september 2023 — 28. januar 2024
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#

DNLM: Preglaševanje jesiharja, 2023, foto: Jaka Babnik

 

 

DNLM
Preglaševanje jesiharja, 2023

 
Muzej sodobne umetnosti Metelkova, +MSUM
Odprtje razstave in predstavitev umetnika: torek, 19. september 2023, ob 19. uri
Trajanje razstave: 19. september 2023 – 28. januar 2024

 

Vodeni ogled umetnika: 23. november 2023, ob 17. uri

 

Kustosinja razstave je Ana Mizerit.

 

Na tokratni razstavi v seriji Prepih v MSUM-u predstavljamo nov projekt DNLM-ja z naslovom Preglaševanje jesiharja. Gre za sintezo procesualnega dela, ki vključuje več projektov, nastalih po umetnikovi utečeni metodi. V njej javni prostor uporabi kot medij, v katerega poseže z akcijo, ter s situacijsko intervencijo prevzame kontekst njegove simbolne strukture, da bi vanj vpisal nov pomen. V tem obratu javni prostor dejavno preobraža in ustvarja nove interakcije, izkušnje, odnose in situacije, v katerih se umetnik odziva na aktualne družbene teme. Pri tem se drži načel preprostosti, absurda in minljivosti, s čimer jedrnato opiše svojo ustvarjalno prakso.

Izhodišče za projekt Preglaševanje jesiharja je umetnik našel v podobi Sejalca in njenem splošnem opisu, ki Groharjevo delo razume kot odsev slovenskega prehoda iz podeželske kulture v urbano, ter v izkoriščanju te, zdaj že ponarodele podobe za tržne namene.

Projekt bi lahko označili tudi kot intervencijo znotraj intervencije. DNLM se namreč osredotoča na arhitekturno posebnost slovenskega podeželja, na kozolec, ki je v vlogi nacionalnega atributa naslikan tudi v osrednjem planu Sejalca, zdaj pa je njegova funkcija vse pogosteje zvedena na stojalo za oglasne plakate. Ta »kreativna« strategija pristopa k oglaševanju, v kateri trčita ekonomija in ekologija, v prostoru kulturne krajine deluje kot tujek, ki bi ga lahko razumeli tudi kot svojevrstno intervencijo neoliberalne logike – kot komercializacijo podeželja, s katero teži k preoblikovanju prostora v lastni dekor.

Umetnik v situacijo humorno in ludistično poseže s tem, da s kozolca sname jumbo plakat in ga v dolgotrajnem procesu v celoti razreže na dolge trakove, nato pa ga v tej novi obliki vrne nazaj, tokrat položenega preko vodoravnih drogov za sušenje sena. Kot tak oglas seveda ni več berljiv, odvezan je svoje funkcionalne vsebine. Spremenjen je v pisane barvne trakove, ki zdaj triumfalno in nekako praznično ovešajo pozabljeno leseno strukturo ter v spomin prikličejo daljni etnološki motiv.

Preglasiti nekoga pomeni postati bolj slišen pa tudi pomembnejši in močnejši, vendar DNLM projekta še ne zaključi v tej točki. Pripravi povračilni ukrep. Umetnika njegova angažirana pozicija vodi naprej k intervenciji, s katero izzove izvorno situacijo, da bi še bolj poudaril njeno vsiljivo tujost, neprimernost in neusklajenost z okoljem. Vlogi označevalcev, premeščenih v nov kontekst, s katerim umetnik dekonstruira vsakdanjo zaznavo, se zamenjata. Kaj se zgodi, če se element podeželja naseli v viden oglasni prostor, ki stoji ob mestni vpadnici?

Oba projekta se smiselno povežeta šele v galerijskem prostoru, kjer ju umetnik prikaže kot neke vrste konfiguracijo, ne sopostavljena, temveč kot diptih združena v eno enoto.

 

 

----------------------------------

Danilo Milovanović, zdaj DNLM (1992, Banja Luka, BiH) je interdisciplinarni umetnik, ki živi v Ljubljani. Magistriral je na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani. Študiral je tudi na akademiji UMPRUM v Pragi, kjer je bil na študentski izmenjavi. DNLM je bil večkrat nominiranec za nagrado OHO, leta 2020 pa je prejel študentsko Prešernovo nagrado Akademije za likovno umetnost v Ljubljani. Od leta 2019 do leta 2021 je bil rezident v Švicariji (MGLC) v Ljubljani. Trenutno ustvarja v AKC Metelkova mesto. Med drugim se je predstavil v galerijah Aksioma, Tobačna 001 in Škuc v Ljubljani, MMSU-u na Reki, Miklovi hiši v Ribnici, na EC1 24H v Kopenhagnu, festivalu Begehungen v Chemnitzu, BienalSur v Montevideu, v sklopu Katowice Miasto Ogrodow v Katovicah, na EU expoju v Tel Avivu in v Pražarni AB3 v Pragi.

 

Zahvale: Manci Vertačnik, Tatiani Kocmur, Luku Erdaniju in Petru Žiberni za pomoč pri produkciji ter Jaku Babniku za fotografije kozolca.

 

Razstava sodi v serijo Prepih, ki je namenjena predstavitvam mlajših umetnikov in svežim idejam.