RAZSTAVA | Življenja spomenikov
17. junij 2017 — 18. februar 2018
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
Življenja spomenikov​

Foto: Dejan Habicht in Boris Gabrščik

Študentska dokumentarna razstava

 

17. junij 2017

Odprtje razstave: sobota, 17. junij 2017, ob 18.00 uri

Muzej sodobne umetnosti Metelkova, Maistrova 3

 

Dokumentarna razstava o spomenikih, povezanih z drugo svetovno vojno in postavljenih pri nas v času SFR Jugoslavije, je nastala v seminarju »Umetnost za skupnostno rabo« na Oddelku za umetnostno zgodovino Univerze v Ljubljani s sodelovanjem Moderne galerije. Naslov seminarja naj bi bil poveden – študenta usmerja k umetnosti, ki je postavljena v javnem prostoru, namenjena široki javnosti in skupni rabi ter nastaja v kompleksnem soavtorstvu.

 

Tema povojnih spomenikov je bila izbrana na pobudo študentov. Izrazili so željo po poznavanju te izjemno pestre produkcije in tudi po razumevanju njene trenutno zelo polarizirane recepcije. Opazen trend mednarodnega navdušenja nad spomeniki namreč že leta trka ob hkratno skepso in ogorčenje nad njimi nekaterih doma.

 

Ob vstopanju v svet te svojstvene umetnosti so študenti najprej splošno razmišljali o bistvu in namembnosti spomenikov, o povezanosti formalnih rešitev in učinkovanja spomenikov, o dramaturgiji spomeniških prostorov in poti ter o komemoracijah kot njihovih sestavnih delih. Nadalje so se posvetili kontekstu, saj generacija, rojena ob razpadu Jugoslavije, že težko razume, zakaj je prav naša nekdanja država postavila celo plejado fascinantnih modernističnih spomenikov.

 

S podrobno obravnavo konkretnih spomenikov so se nato poskušali približati njihovemu dejanskemu bivanju. Izbrani delčki seminarskih nalog na razstavi pokažejo, da življenja spomenikov niso niti monotona niti enostavna. Spomenik pogosto nastaja v zelo zapletenem in dolgotrajnem, večletnem ali celo večdesetletnem procesu. Potem si lahko v kar hitrem zaporedju sledita obdobji najprej sprejetosti ali celo navdušenja in nato ohlajenega, distanciranega odnosa do spomenika, ki se mu pridružujejo celo zavračanje in skrunitve. V nekakšnem nenavadnem nasprotju s pogosto monumentalnim in nepremagljivim videzom spomenik zaradi izpostavljenosti v javnem prostoru vselej ostaja dostopen, skrajno ranljiv in zelo odvisen od svoje skupnosti.

 

Seminar je obširneje predstavljen na spletnih straneh Društva Igor Zabel za kulturo in teorijo Umetnost za skupnostno rabo – Spomenik, performans, obred, telo.

 

 

Razstavo so pripravili: Urška Barut, Tanja Bračun, Živa Brglez, Gregor Dražil, Amadeja Iskra, Maruša Kocjančič, Klemen Kordež, Zala Koren, Katarina Korenak, Hana Ostan Ožbolt, Miha Valant, Julija Zagoršek, Saša Žafran; Marko Jenko, Beti Žerovc

 

Zahvala: Muzej novejše zgodovine Slovenije, Umetnostna galerija Maribor, Arhiv Republike Slovenije, Slovenska kinoteka, Muzej narodne osvoboditve Maribor, DELO Časopisno založniško podjetje d.o.o.

 

Razstava je plod sodelovanja med Moderno galerijo (MG+MSUM) in Oddelkom za umetnostno zgodovino Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani. Vključena je v mednarodni projekt (Ne)primerni spomeniki.

 

Več o projektu na spletni strani: www.inappropriatemonuments.org

 

Projekt v Sloveniji podpirajo:

Ministrstvo za kulturo RS

 

Evropska kulturna fundacija

 

Kulturna fundacija Allianz

 

Fundacija za umetnost in kuturo Balkana (BAC)

 

Foto: Dejan Habicht