MG+MSUM

IRWIN - Kapital, 1987-2008

 

Skupina IRWIN je likovno krilo širšega retroavantgardnega kolektiva Neue Slowenische Kunst (NSK), v katerem se je združilo več umetniških skupin. To so multimedijska skupina Laibach, IRWIN, gledališka skupina Gledališče sester Scipion Nasice (in njeni naslednici, Kozmokinetično gledališče Rdeči pilot in zatem Kozmokinetični kabinet Noordung) ter oblikovalska skupina Novi kolektivizem in druge. NSK je nastal v osemdesetih letih, v obdobju politične in gospodarske krize Jugoslavije, ki je v začetku devetdesetih let vodila v njen razpad ter nastanek samostojnih držav, med njimi Slovenije.

 

Ta zgodovinski kontekst je ključen za umetniško prakso skupine IRWIN, še posebej za serijo instalacij Kapital. Gre za serijo, ki je nastajala med letoma 1987 in 2008 ter združuje živalske trofeje z umetniškimi deli skupine IRWIN. Pri slednjih uporabljajo t. i. retroprincip – simboliko in motive jemljejo iz zgodovine, umetnostne tradicije ter lastnega vizualnega jezika, pri čemer pogosto združujejo nasprotujoče si elemente.

 

Osnovna ideja instalacije temelji na konceptu umetnosti kot trofeje različnih političnih in ekonomskih sistemov. IRWIN s kombinacijo umetniških del in lovskih trofej odpira vprašanje, kako umetnost hkrati služi ideologiji in kapitalu. Ob prehodu iz socializma v kapitalizem se je skupina kritično spraševala o pomenu umetnosti nekdanjih socialističnih držav v novem tržnem sistemu. Njihov odnos do umetniškega trga pa je ostal dvoumen: po eni strani so ga videli kot orodje prevlade zahodnega kapitalizma, po drugi pa kot edino pot, da umetnost Vzhodne Evrope postane del mednarodne umetniške scene.

 

Instalacija Kapital se v svojih ponovitvah spreminja – uporabljene so različne živali in umetniška dela, a vsebina ostaja nespremenjena. Vsak posamezen element ima tudi zunaj te postavitve svojo simboliko in pomen, kar dodatno odpira vprašanja o kontekstu in funkciji umetnosti v sodobnem svetu.