MG+MSUM

Zdenko Kalin - Otroške igre III (Slepe miši), 1953, in Slepe miši V (Vrtenje), 1954

 

Zdenko Kalin sodi med pomembnejše slovenske avtorje časa po drugi svetovni vojni. Sodil je h generaciji umetnikov skupine Neodvisni in je že v tridesetih letih ustvarjal predvsem pod vplivom francoskih umetnikov, kot sta bila Auguste Rodin in Aristide Maillol. Površina njegovih kipov je bila v zgodnjem obdobju pogosto hrapava in groba. Tik pred drugo svetovno vojno in še zlasti po njej pa je površino figur začel gladiti, in to je vodilo v postopno redukcijo in shematizacijo figure, značilno tudi za skupino Otroške igre.

 

Petdelna serija je vsebinsko preprosta in predstavlja otroke v petih otroških igrah: igra z rokami, tehtanje na hrbtu, slepe miši, lovljenje ravnotežja na hoduljah in vrtenje. Pomembnejša od vsebine so formalna vprašanja kiparstva. Kiparjev proces dela z glajenjem figure je pripeljal do nežnih, tankih, nekoliko razpotegnjenih otroških postav, stiliziranih in poenostavljenih v detajlih. Posebno vprašanje, ki ga je kipar s to nalogo odprl, je vezano na prostor same skulpture. Figure svoji ujetosti v negibno kiparsko gmoto skušajo ubežati z dinamizacijo. Tako so na videz zamrznjene v času, s svojimi gestami in položaji teles pa dajejo občutek gibanja. Delujejo, kot da je čas za trenutek zastal, z njegovim premikom naprej pa se bodo premaknili tudi v igro zatopljeni otroci.

 

Kalin je bil v svojem delu močno vezan na človeško figuro, še posebej otroško, izdelal pa je tudi veliko portretov. Med drugim je avtor kipa Deček s piščalko, ki je zaščitni znak RTV Slovenija, in tudi velikega skulpturnega okrasa nad vhodom v slovenski parlament, ki ga je leta 1959 ustvaril s kiparjem Karlom Putrihom.