MG+MSUM

JAKA BABNIK: Obremenjeni pogled
#
#
#
#
#
#

Fran Krašovec
Dejan Habicht
Matjaž Wenzel

 

Obremenjenost, ali rečeno natančneje, obremenjenost pogleda je najkrajši oris spoznanj, izhajajočih iz premišljanj in ugotovitev, povezanih s serijo fotografij Važno je, kaj vidijo vaše oči (Bitno je što vaše oči vide), ki predstavlja nadaljevanje nedavnega dela Vaje v slogu (2019–2021), v katerem se borim z naravo fotografskega medija in vizualno kulturo v kontekstu različnih dejavnikov, ki določajo načine individualne percepcije in konzumiranja podob ter mojo lastno vlogo in krivdo v obstoječem sistemu.

 

Kot v tekstu za katalog k razstavi zapiše Miroslav Karić, me je: »[a]bsurdnost situacije (…) pripeljala do razmišljanja o lastnem položaju aktivnega udeleženca, ki prispeva k produkciji podob in k ohranjanju uveljavljenih vizualnih kodov in formul, s katerimi se vzdržuje status quo v neskončnem toku zaznavnih občutkov, tem dramatičnem zapletanju našega vidnega obzorja. Kaj je to, kar na koncu vidijo naše oči, (…) postavi[m] kot streznitveno distanco v skupini fotografskih del, v katerih [v]as najprej sooč[im] s prizori arhitekturnih objektov iz [m]ojega neposrednega okolja, ki jih zaznamujejo tako običajni kot nenavadni človeški posegi, ki dodatno zapletajo pogled in razumevanje ali pa nas po drugi strani naredijo ravnodušne, ker so se naše oči navadile na tovrstne situacije.«

 

Obremenjeni pogled, ki je pogojen z naučeno predvidljivostjo (fotografske tehnične zakonitosti skupaj s teorijo), tako botruje tudi mojemu izboru fotografij iz zbirke Moderne galerije. Fotografije, ki bi jih, če bi se znašel v njih/pred njimi, zelo verjetno posnel tudi sam. Želja-potreba-namen bi narekovali izbiro aparata, s tem pa bi bila jasna oz. določena tudi prezentacija oz. distribucija podobe. A to za gledalčevo razumevanje ne bo dovolj. Brez konteksta, ki ga zameji naslov, podpis ali tekst, se zdijo fotografije v izboru praktično enake. Vedno enake. Fotografije, ki bi, kot pravi Berger*, lahko stale zraven česar koli.

 

* John Berger in Jean Mohr, Another Way of Telling (Pantheon, 1982), str. 89.