MG+MSUM

60. BENEŠKI BIENALE | Nika Špan: Garden Secret For You
20. april 2024 — 24. november 2024
#

Paviljon Republike Slovenije na 60. mednarodni razstavi umetnosti – La Biennale di Venezia

Serra dei Giardini, viale Garibaldi, Benetke

 

Odprtje: 17. april ob 17. uri na lokaciji Serra dei Giardini, viale Garibaldi

 

Na 60. mednarodni razstavi umetnosti – La Biennale di Venezia se Slovenija predstavlja s projektom konceptualne umetnice Nike Špan Garden Secret for You, ki ga kurira Vladimir Vidmar. Slovenski paviljon je tokrat prvič v obliki projekta v javnem prostoru in s tem vsebinsko dvojen: opozarja na manko stalnega nacionalnega paviljona in se obenem nanaša na naslovno temo bienalne razstave – Tujci povsod. Nenavadna nomadska struktura, ki je hkrati skulptura in arhitektura, služi kot slovenski paviljon in kot paradigmatični tujec, v izstopajoči disonanci z zgodovinsko beneško mestno krajino.

 

Garden Secret for You se v zgodovinski kontekst Benetk tako vpisuje kot tujek, neznan in nepričakovan element. Enigmatična entiteta z zelo specifično zunanjostjo, ki jo prepoznamo kot nekaj, česar ne moremo imenovati, govori o sami sebi, pripoveduje zgodbo svojega vstopa v umetnost, hkrati pa nakazuje možnosti drugih branj. Garden Secret for You je objekt s skulpturno prezenco in obenem funkcionalen objekt, arhitektura z vlogo nekakšnega dvoumnega slovenskega paviljona. Hkrati abstraktna estetska in uporabna entiteta, paradigmatski nomad, ki prehaja iz enega registra v drugega, sočasno deluje v različnih sistemih in se ne pusti zvesti na zgolj en sam, določen kontekst ali pomen. Tako predstavlja nenavadno vzporednico s tem, kar je v središču paradigme umetnosti: je objekt, ki je tuj samemu sebi, in posledično potuji izkušnjo slehernika, ki se z njim sreča. Garden Secret for You govori o konstitutivni tujosti, ki je v sami srži umetnostne prakse, tako v umetniškem ustvarjanju kot doživljanju umetnosti. Zato se v izkušnji njegove notranjosti formalno ponovi vtis zunanjosti – notranjost objekta obiskovalca odtuji in zbega. S tem doživetjem obiskovalec mora postati nekaj drugega ali nekdo drug, sam sebi tuj, kot si je tuj objekt sam, in zmožen prenesti svojo lastno ambivalentnost.

 

Izkušnja slovenskega paviljona na letošnjem bienalu je v resnici izkušnja umetniškega dela. Gre za delo, ki govori o doživljanju umetniškega dela. O poti, na katero se poda objekt, da postane delo, in o poti, ki jo moramo prehoditi mi sami, da lahko v umetniško delo »vstopimo«. Kar najdemo v njem, pa smo mi sami. Doživljanje notranjosti tega objekta obuja Wajcmanovo misel o praznini kot goli posodi našega interesa gledalca, namenjeni temu, da se napolni z našo željo-videti. V tej prazni notranjščini tako ne najdemo ničesar drugega kot sami sebe, svoje zanimanje, odsev, željo-videti, ki odpre prostor dela onkraj meja njegove neposredne snovnosti. Kar je bilo notri, postane zunaj, zunanjost pa je potegnjena v notranjost. Ali povedano drugače: v prostorski zanki, ki predstavlja umetniško delo, je najintimnejša prav zunanjost. V domačnosti notranjosti najdemo tisto, kar ji je najbolj tuje. Celotna izkušnja dela Garden Secret for You se vrti okrog tega paradoksa, te zanke, ki jo doživetje paviljona omogoča neposredno, celo telesno: izkušnja, ki nas najprej povzdigne in potem spet spusti dol, objekt, ki ga ustvari šele poseben stik in katerega najbolj konstitutivni element je njegova tujost. Vse to je združeno v Garden Secret for You, nemogočem objektu – kleti sredi mesta, v katerem kleti niso mogoče.

 

______________________

Ministrica za kulturo Asta Vrečko je imenovala v.d. direktorice Moderne galerije za komisarko Republike Slovenije na 60. beneškem bienalu. Na njen predlog je imenovala Vladimirja Vidmarja za kustosa tokratne predstavitve. Fundacija La Biennale di Venezia, ki organizira mednarodne razstave umetnosti in arhitekture v Benetkah, je v letu 2015 spremenila koncept organizacije vsakokratnega razstavnega dogodka. Zaradi teh sprememb država imenuje za vsako razstavo komisarja, ki mora biti oseba na vodstvenem položaju v osrednji nacionalni instituciji s področja vsebine bienala. Komisarka je zadolžena za pripravo, izvedbo in organizacijo predstavitve Republike Slovenije na Beneškem bienalu 2024, kustos pa za vsebino in umetniški izraz predstavitve.

 

Nika Špan je diplomirala iz slikarstva in specializirala iz kiparstva na Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani. V letih 1994–1997 se je študijsko izpopolnjevala na Kunstakademie Düsseldorf. Sodelovala je na mnogih razstavah v Sloveniji in tujini; v slovenskem prostoru so bile morda najbolj odmevne njene razstave in sodelovanja na U3 v Moderni galeriji s projektom Retrospektiva (1997), samostojna razstava v Mali galeriji v Ljubljani (1999) z naslovom Prodana dela, njeno sodelovanje na Manifesti 3 (2000), kjer se je predstavljala z delom Ljubljana by Heart, ter na razstavah Was it a car or a cat I saw (Galerija Škuc, 2015) in U (Galerija Škuc, 2018). Živi in dela v Düsseldorfu in Ljubljani.

 

Vladimir Vidmar je svobodni kustos in umetniški vodja Male galerije Banke Slovenije. Med letoma 2014 in 2018 je deloval kot umetniški vodja Galerije Škuc v Ljubljani. Diplomiral je iz filozofije in umetnostne zgodovine na Filozofski fakulteti ter iz novinarstva na Fakulteti za družbene vede Univerze v Ljubljani. Njegovi kuratorski projekti vključujejo številne samostojne razstave, mdr. Tadeja Pogačarja, Lale Raščić, Fokus grupe, Mladena Stropnika, Becky Beasley, Nike Špan, Nikite Kadan, Katalin Ladik, Rosselle Biscotii in Kevina van Braaka, ter mednarodne skupinske projekte. Sokuriral je pregledno razstavo Krize in novi začetki: umetnost v Sloveniji 2005–2015 v Muzeju sodobne umetnosti Metelkova v Ljubljani. Sodeloval je pri raziskovalnih projektih zgodovine institucionalne kritike v srednji in jugovzhodni Evropi Inside Out ter pri mednarodnem razstavnem projektu Otroci si želijo komunizem v Museum of Bat Ya v Tel Avivu. Redno objavlja besedila o sodobnih umetniških praksah, deluje pa tudi kot predavatelj.