​GOSTOVANJE | Mesta trajnosti. Paviljoni, manifesti in kripte
27. april 2018 — 26. avgust 2018
#
#
#

Mesta trajnosti. Paviljoni, manifesti in kripte

Kustosinja: Zdenka Badovinac

 

v okviru razstave

Hello World. Revising a Collection.

28. april – 26. avgust 2018

Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwart, Berlin

 

 

27. aprila letos bodo v enem od osrednjih berlinskih muzejsko-galerijskih prostorov Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwart, ki deluje v okviru berlinske Nationalgalerie, odprli razstavo Hello World, pri kateri predvsem s svojo zbirko Arteast 2000+ sodeluje tudi ljubljanska Moderna galerija.

 

Razstava Hello World sodi v okvir pobude Globalni muzej, ki jo je sprožil Kulturstiftung des Bundes in katere namen je kritični razmislek o zbirkah nemških muzejev v aktualnih pogojih globalnega sveta. Kritika je usmerjena še zlasti proti zahodnemu kanonu umetnosti in dejstvu, da so v nemških muzejih še vedno pretežno na ogled dela zahodnoevropskih in severnoameriških umetnikov. Podobno je tudi v berlinski Nationalgalerie, katere zbirka in njene relacije do različnih kulturnih prostorov, je v središču pozornosti razstave. Hello World. Kako misliti muzejsko zbirko danes, v času globalizacije, je eno od njenih osrednjih vprašanj. Da bi nanj lažje odgovorila, se razstava naslanja na močno tradicijo transnacionalnih umetniških mrež in medkulturnih izmenjav, kot so nastajali od poznega 19. stoletja vse do danes. Različne tovrstne povezave razstava predstavlja skozi trinajst med seboj ločenih zgodb, pri katerih sodelujejo kustosi Nationalgalerie s petimi zunanjimi kustosi.

 

Eno od poglavij te velike razstave, ki se sicer razteza skozi celotno razstavišče Hamburger Bahnhof, je pripravila Zdenka Badovinac in nosi naslov Mesta Trajnosti/Paviljoni, manifesti in kripte. To poglavje predstavlja pretežno izbor del iz zbirke Moderne galerije Arteast 2000 + skupaj še z nekaterimi umetninami iz drugih javnih in zasebnih zbirk, še zlasti iz Muzeja suvremene umjetnosti iz Zagreba. Tu so predvsem v ospredju drugačni modeli umetniške produkcije, kot so se razvili v Vzhodni Evropi v času socializma in to še posebej na ozemlju nekdanje Jugoslavije. Drugačne modele umetniške produkcije so med petdesetimi in devetdesetimi leti 20. stoletja v Jugoslaviji, Sovjetski zvezi, na Madžarskem, Poljskem in v DDR, oblikovali umetnik sami, in sicer kot preformativni aspekt svoje umetnosti. To pomeni, da njihova umetnost ni toliko kritično opisovala obstoječih razmer, kolikor je dejansko delovala v smislu oblikovanja lastnih pogojev dela. Mesta trajnosti je torej mogoče razumeti v smislu nekakšne vzporedne infrastrukture, ki se je še najbolj oblikovala skozi delo v lokalnih in mednarodnih umetniških kolektivih in mrežah, z razstavljanjem v samoorganiziranih prostorih, s samozaložništvom, z lastnimi ekonomijami in tudi s samozgodovinjenjem. Tovrstna umetnost  je vzdrževala družbene odnose in skrbela za kritično razumevanje sveta. 

 

Mesta trajnosti pa niso značilna samo za umetnost, saj ta ves čas bistveno vpliva tudi na svoje institucije, če so te seveda odprte za drugačne vsebine. Eden od ključnih izzivov današnjih muzejev je, kako čim bolj suvereno sodelovati v globalnih kulturnih mrežah, kako oblikovati drugačne distribucijske kanale vsebin, ki ne bodo služili zgolj najbogatejšim in najmočnejšim kulturnim prostorom tega sveta. V tem smislu se na berlinski razstavi predstavlja ne samo zbirka Arteast 2000+, ampak tudi Moderna galerija z Muzejem sodobne umetnosti Metelkova, kot institucija z vizijo za globalni svet.

 

Več o razstavi v PDF vabilu.

 

Kustosinja: Zdenka Badovinac

Razstavna instalacija: Azra Akšamija

Kustosinja asistentka: Ana Mizerit

Izbor za Nove tendence in iz zbirke Nationalgalerie: Darko Fritz

Izbor za Grupo šestorice: Branka Stipančić 

 

Umetniki in kolektivi:

Collective Actions (Andrei Monastyrski)

Walter de Maria

EXAT 51 (Bernardo Bernardi, Ivan Picelj, Zvonimir Radić, Božidar Rašica, Vjenceslav Richter, Aleksandar Srnec)

György Galántai

Gorgona (Josip Vaništa)

Grupa šestorice autora (Gruppe der sechs Künstler / Group of six artists) (Boris Demur, Željko Jerman, Vlado Martek, Mladen Stilinović, Sven Stilinović, Fedor Vučemilović)

Julije Knifer

Jaroslaw Kozlowski

Kazimir Malevich

Museum of American Art (Berlin) (Christa Bohme, Bernhard Franke, A.R. Penck, Via Lewandowsky)

Neue Slowenische Kunst (IRWIN, Laibach, Scipion Nasice Sisters Theatre)

New Tendecies International Movement (Marc Adrian, Giovanni Antonio Costa artist group Gruppo N, Gianni Colombo, artist group Gruppo T, Compos 68, Charles Csury, Juraj Dobrović, Piero Dorazio, Willam Allan Fetter, Gerhard von Graevenitz, Hiroshi Kawano, On Kawara, Sol LeWitt, Heinz Mack , Piero Manzoni, Manfred Mohr, François Morellet, artist group GRAV, Frieder Nake, Ivan Picelj, Vjenčeslav Richter, Bridget Riley, Manfred Robert Schroeder, Zdeněk Sýkora, Goran Trbuljak, Edvard Zajec)

OHO Group (Milenko Matanović, David Nez, Marko Pogačnik, Andraž Šalamun)

Marko Sančanin Đurovski

Mladen Stilinović

Josip Vaništa

Dušan Vukotić

Vadim Zakharov

 

Marko Pogačnik: Diagram programa za programirani gozd, diagram, programirana umetnost, poletni projekti, 23,9 x 17,8 cm, 1969, zbirka: Moderna galerija (Arhiv Skupine OHO)

David Nez: Ogledalo v krajini, fotografija, 1969, zbirka: Moderna galerija (Arhiv Skupine OHO)

Naško Križnar (OHO): Poletni projekti, 8 MM film, nastopa: Milenko Matanovič: Označevalec toka - vrv in les na Ljubljanici, 1970.