MG+MSUM

BENEŠKI BIENALE | Predstavitev Slovenije na Beneškem bienalu 2024

Foto: Dejan Habicht / Moderna galerija, Ljubljana

 

Obveščamo vas, da bo na 60. beneškem bienalu, mednarodni umetnostni razstavi, ki bo potekala od 20. aprila do 24. novembra 2024,  zastopala Slovenijo Nika Špan. Kustos tokratne edicije slovenske predstavitve je Vladimir Vidmar.

 

Nika Špan je konceptualna umetnica z razvejano in medijsko raznorodno prakso, ki je globoko vpeta v koncepte avtorstva, narave umetniškega dela in umetnostne prakse, vprašanja vrednosti in legitimacije fenomena, ki ga imenujemo umetnost. Pri tem je v osrčju njenih spraševanj prav umetniški objekt, fokalna točka in os (sodobnega) umetnostnega sistema. Španova stavi na gledalčevo izkušnjo in pogosto je prav gledalec odgovoren za svojevrstno dovršitev njenih projektov. Ta razrešitev pa nikoli ni katarzična, pogosto prav nasprotno: namesto pričakovanega zadoščenja se sprosti v specifično premestitev perspektive.

 

Nika Špan je diplomirala iz slikarstva in specializirala iz kiparstva na Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani. V letih 1994–1997 se je študijsko izpopolnjevala na Kunstakademie Düsseldorf. Sodelovala je na mnogih razstavah v Sloveniji in tujini; v slovenskem prostoru so bile morda najbolj odmevne njene razstave in sodelovanja na U3 v Moderni galeriji s projektom Retrospektiva (1997), samostojna razstava v Mali galeriji v Ljubljani (1999) z naslovom Prodana dela, njeno sodelovanje na Manifesti 3 (2000), kjer se je predstavljala z delom Ljubljana by Heart, ter na razstavah Was it a car or a cat I saw (Galerija Škuc, 2015) in U (Galerija Škuc, 2018). Živi in dela v Düsseldorfu in Ljubljani.

 

Projekt, ki ga Nika Špan v sodelovanju s kustosom Vladimirjem Vidmarjem pripravlja za Beneški bienale, se v zgodovinski kontekst Benetk vpisuje kot tujek, neznan in nepričakovan element. Enigmatična entiteta z zelo specifično zunanjostjo, ki jo prepoznamo kot nekaj, česar ne moremo imenovati, govori o sami sebi, pripoveduje zgodbo svojega vstopa v umetnost, hkrati pa (posredno) naslovi še nekaj drugega. Sočasno predstavlja nenavadno vzporednico s tistim, kar je v središču paradigme umetnosti: je objekt, ki je tuj samemu sebi, in posledično potuji izkušnjo slehernika, ki se z njim sreča.

 

Ministrica za kulturo Asta Vrečko je imenovala v.d. direktorice Moderne galerije za komisarko Republike Slovenije na 60. beneškem bienalu. Na njen predlog je imenovala Vladimirja Vidmarja za kustosa tokratne predstavitve. Fundacija La Biennale di Venezia, ki organizira mednarodne razstave umetnosti in arhitekture v Benetkah, je v letu 2015 spremenila koncept organizacije vsakokratnega razstavnega dogodka. Zaradi teh sprememb država imenuje za vsako razstavo komisarja, ki mora biti oseba na vodstvenem položaju v osrednji nacionalni instituciji s področja vsebine bienala. Komisarka je zadolžena za pripravo, izvedbo in organizacijo predstavitve Republike Slovenije na Beneškem bienalu 2024, kustos pa za vsebino in umetniški izraz predstavitve.

 

Vladimir Vidmar je svobodni kustos in umetniški vodja Male galerije Banke Slovenije. Med letoma 2014 in 2018 je deloval kot umetniški vodja Galerije Škuc v Ljubljani. Diplomiral je iz filozofije in umetnostne zgodovine na Filozofski fakulteti ter iz novinarstva na Fakulteti za družbene vede Univerze v Ljubljani. Njegovi kuratorski projekti vključujejo številne samostojne razstave, mdr. Tadeja Pogačarja, Lale Raščić, Fokus grupe, Mladena Stropnika, Becky Beasley, Nike Špan, Nikite Kadan, Katalin Ladik, Rosselle Biscotii in Kevina van Braaka, ter mednarodne skupinske projekte. Sokuriral je pregledno razstavo Krize in novi začetki: umetnost v Sloveniji 2005–2015 v Muzeju sodobne umetnosti Metelkova v Ljubljani. Sodeloval je pri raziskovalnih projektih zgodovine institucionalne kritike v srednji in jugovzhodni Evropi Inside Out ter pri mednarodnem razstavnem projektu Otroci si želijo komunizem v Museum of Bat Ya v Tel Avivu. Redno objavlja besedila o sodobnih umetniških praksah, deluje pa tudi kot predavatelj.