MG+MSUM

PREDAVANJE | Rana Anani: Gaza skozi zrcalo
Nedelja, 24. avgust 2025 | 18:00
#

Foto: Mahmoud Alhaj, serija Peta dimenzija (2020), digitalna fotografija

 

Letošnjo mednarodno poletno šolo, ki jo skupaj organiziramo Moderna galerija (Ljubljana), Muzej afriške umetnosti (Beograd) in Muzej sodobne umetnosti Črne gore (Podgorica), bo otvorilo javno predavanje palestinske kustosinje Rane Anani v nedeljo, 24. avgusta 2025, ob 18. uri v Muzeju sodobne umetnosti Metelkova.

 

Predavanje preučuje, kako ni več meja med orožarsko in zabavno industrijo. Pri tem se opira na serijo filmov Haruna Farockija Eye/Machine (Oko/stroj) in na delo Mahmouda Al Haja Control Anatomy (Anatomija nadzora) ter na njune srhljive odmeve v genocidu v Gazi. Farocki prikazuje, kako razne vojske od zalivske vojne (1991) za usposabljanje vojakov uporabljajo estetiko videoiger in virtualne resničnosti, tako da je nasilje abstrahirano v čiste, oddaljene simulacije. Al Haj je v delih napovedal, kako bo ta abstrakcija postala grozljiva resničnost; danes so človeška življenja v Gazi zreducirana na podatkovne točke, toplotne slike in zemljevide nadzornih kamer.

 

Predavanje predstavi tezo, da orožarska industrija vse bolj črpa iz spekulativne domišljije videoiger in znanstvenofantastičnih produkcij, ne le za vojaška orodja, ampak za celotne vizije vojskovanja. Tehnologije, ki so bile nekoč omejene na zaslone in fikcijo, zdaj oblikujejo resnične ubijalske stroje, kot so govoreči droni in igrificirani sistemi za ciljanje.

 

Ena od epizod serije Črno ogledalo, ki podaja srhljiv prikaz tega, kako dehumanizirajoče tehnologije in narativi omogočajo grozodejstva, odraža sedanjo stvarnost v Gazi, kjer je zabava postala inspiracija za genocid.

 

Laurie Calhoun v eseju The End of Military Virtue (Konec vojaške vrline) pravi, da je ubijanje na daljavo, brez tveganja ali soočenja, izničilo moralno odgovornost. Vojaki postanejo desenzibilizirani, odmaknjeni in neprizadeti operaterji, ki s klikom ubijajo tako preprosto, kot bi poslali e-pošto ali nekaj kupili na spletu.

 

Predavanje v prepletu umetnostne kritike, popularnih distopij in resničnega življenja v Gazi zastavlja vprašanja: Kakšno prihodnost ustvarjamo z zamišljanjem? Je postala znanstvena fantastika načrt za razvoj ubijalskih strojev? In kako bi lahko ponovno uvedli etično odgovornost v dobi mehaniziranih zločinov proti človeštvu, posredovanih na zaslonih?

 

 

Rana Anani je palestinska kustosinja in pisateljica, ki se posveča vizualni umetnosti. Raziskuje palestinsko umetnostno zgodovino, presečišče med vizualno umetnostjo in izgubo, izbrisom in arhivi ter vlogo umetnosti kot orodja solidarnosti. Trenutno je sodelavka Inštituta za palestinske študije in članica sveta Kulturnega centra Sakakini v Ramali. Je urednica spominov umetnika Nabila Ananija Emergence to Light in spominov umetnika Slimana Mansourja Darb Al Ghoul.