Kolektiv Nonument Group, foto: Peter Giodani
Na javnem pozivu za izbor projekta za predstavitev Republike Slovenije na 61. Mednarodni umetnostni razstavi v Benetkah, ki bo odprta med 9. majem in 22. novembrom 2026, je bil izbran predlog z delovnim naslovom Nelagodje pomnjenja skupine Nonument Group, ki jo sestavljajo Neja Tomšič, Martin Bricelj Baraga, Nika Grabar in Miloš Kosec. Kuratorka projekta je Nataša Petrešin-Bachelez.
Javni poziv, ki ga je objavila Moderna galerija, je bil odprt od 19. marca do 5. maja 2025. Prispelo je 14 popolnih prijav, zmagovalni predlog pa je na podlagi vnaprej določenih kriterijev izbrala strokovna komisija v sestavi Chus Martínez, Vít Havránek, Igor Španjol in Martina Vovk.
Skupina Nonument Group s pomočjo pričevanj in pripovedi, arhivskih dokumentov in performativnih dejanj obravnava objekte ne le v kontekstu arhitekturnih zgodovin, temveč hkrati kot prostorsko-specifične snovi. S tem razkriva, kar bi v prostoru sicer ostalo nevidno. V Nelagodju pomnenja bodo obravnavali ruševine prve džamije na slovenskih tleh iz obdobja 1. svetovne vojne v Logu pod Mangartom. Obravnavali jo bodo kot nonument, torej kot arhitekturo, katere pomen se je spremenil zaradi družbenih ali političnih sprememb.
Paviljon bo tako odpiral širši razmislek o religiji, vojaških infrastrukturah, ruševinah in imperijih v današnjem času reparacij, ki ga zaznamuje kozmopolitska etika kot protiutež novi kolonialni, nacionalistični ali ekspanzivni drži. Projekt se odziva tudi na osrednjo kuratorsko temo 61. Beneškega bienala In minor keys (V molu), ki jo je zasnovala Koyo Kouoh in ki nas vabi k upočasnitvi in k poslušanju tišjih, manj izpostavljenih zgodb. Spremljala ga bo publikacija, ki jo bo souredila dr. Anja Zalta, znanstvena sodelavka projekta.
Po oceni strokovne komisije izbrani projekt odlikujeta aktualnost teme ter inovativna umetniška in precizna kuratorska obravnava vprašanj zgodovinskega spomina, kulturne vidnosti in izbrisa. Komisija je prepoznala jasno izjavo, mednarodno relevantnost avtorskega pristopa ter močan potencial projekta za vzpostavljanje dialoga v okviru ene najpomembnejših razstav sodobne umetnosti na svetu.
O sodelujočih
Nataša Petrešin-Bachelez je kuratorka in kritičarka. Dela kot vodja umetniškega in kulturnega programa v Cité internationale des arts v Parizu. Med leti 2010 in 2012 je bila so-direktorica centra Les Laboratoires d’Aubervilliers v Aubervilliersu. Leta 2020 je soustanovila Initiative for Practices and Visions of Radical Care, kurirala pa je razstave v muzeju Reina Sofia (Madrid), Centre Pompidou (Pariz), Jeu de Paume (Pariz), dunajskemu Kunsthalle, muzeju Sursock (Bejrut) in muzeju Times (Guangzhou). Bila je kuratorka U3 - Trienala sodobne umetnosti v Sloveniji in Contour bienala v Belgiji. Med drugim je bila glavna urednica revij L’Internationale Online in Manifesta Journal.
Nonument Group je umetniško-raziskovalna skupina, ki se osredotoča na nonumente – skrito, zapuščeno, izbrisano ali pozabljeno arhitekturo ali javne prostore, katerih pomen se je spremenil zaradi političnih ali družbenih sprememb. Svoja dela so predstavili na Creative Time New York, ISEA Durban, v Kulturnem Centru Dnipro, v MSUM, v MAO, na 35. Grafičnem bienalu Ljubljana, na trienalu sodobne slovenske umetnosti U3, v galeriji Cité internationale des arts v Parizu, itd. Leta 2021 je skupina prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture.
Dr. Anja Zalta je izredna profesorica sociologije religije na Filozofski fakulteti UL in vodja Centra za bližnjevzhodne študije. Ukvarja se z vprašanji islama v Evropi, religijskih manjšin in medkulturnega dialoga.