V okviru obrazstavnega programa postavitve Prostor s potencialom premika napovedujemo predavanje dr. Toma Staniča z naslovom Fototopija in zvočni performans v izvedbi Saša Kalana, ki se bo odvil v sklopu Paviljona z naslovom Zvok črne škatle, koncert za gramofon, elektroniko in akustični feedback.
Ob dogodku bo po promocijski ceni 10 eur mogoče kupiti pravkar izdani katalog razstave Prostor s potencialom premika.
PREDAVANJE | dr. Tomo Stanič: Fototopija
18:00, Moderna galerija (MG+)
” Fotografija je vsepovsod in očitno ji ni nič mar za verodostojnost, ker onstran nje proizvaja neko resničnost, proizvaja to, kar smo prej imenovali učinek resničnosti, in proizvaja celo to, kar Cassin zastavi kot »dovolj resnice za«. Očitno vodi fotografijo določena strast – strast, ki je onstran verodostojnosti, strast, ki ni upodobitev resnice, t. i. neomadeževan svetlobni odtis, indeksikalnost. Vsekakor se ne želim spustiti v melanholično pozicijo o »pristnem fotografskem posnetku«, o fotografski verodostojnosti, pa tudi ne o izgubi tradicionalnega medija – pozicije, ki jim pravzaprav nikoli nisem verjel –, vendar: ali se na ozadju vseh transformacij fotografskega diskurza in prakse ne kaže prikrita pohvala? Ne glede na spremembe fotografija vztraja, in to še kako vztraja. Lahko bi zaklicali zamenjavo monarhične nadvlade: »Photography is dead, long live photography!« ”
(Odlomek iz avtorskega besedila z naslovom Fototopija, objavljenega v obrazstavnem katalogu.)
Tomo Stanič je diplomirani arhitekt, magister kiparstva in doktor znanosti s področja teoretske psihoanalize. Že nekaj let se aktivno udejstvuje na področju kulture, tako preko različnih umetniških razstav, teoretskih intervencij in raznih mednarodnih kulturnih sodelovanj kot tudi na znanstvenem področju. Zanimajo ga predvsem presečišča vizualne umetnosti s teorijo umetnosti. Trenutno poučuje na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje UL.
ZVOČNI PERFORMANS | Sašo Kalan: Zvok črne škatle, koncert za gramofon, elektroniko in akustični feedback
19:15, Moderna galerija (MG+)
Koncept nastajanja glasbene kompozicije iz zvočnih posnetkov tišine, ki ni absolutna, temveč je zaznamovana z nenehnim, skoraj neopaznim šumom znotraj črne lesene škatle, poudarja tezo, da je reakcija na omejitev lahko zgolj kreativni upor. Ta pristop odpira vrata za globlje raziskovanje zvoka, prostora in percepcije. V tem kontekstu tišina ni zgolj pomanjkanje zvoka, temveč subtilen, a vseprisoten šum, ki daje občutek prisotnosti, vendar ne postavlja jasnih zvočnih meja. To ustvarja bogat zvočni prostor, ki se lahko razpre v različne smeri in ponuja izziv za umetniški odgovor. Omejitve, ki jih tišina (oz. ta neslišni, rahli šum) postavlja pred umetnika, postanejo katalizator za ustvarjalni upor. Šum se v tem primeru ne pojavi kot pasivna reakcija na tišino, temveč kot izraz kreativnosti, ki presega meje običajnega zvoka in transformira subtilne oscilacije v kompleksno glasbeno obliko. Ta dinamika ustvarja fenomen, v katerem glasba in zvok postaneta del neskončnega procesa iskanja in razdora, kjer vsak nov izraz ni cilj, temveč le nova stopnja v brezmejnem repetitivnem gibanju. Simbolika črne škatle se nanaša tudi na napetost med notranjo potrebo po ustvarjanju nečesa novega in pomanjkljivimi produkcijskimi pogoji v umetniških disciplinah, ki umetnika prisilijo, da išče nove poti in rešitve. Ta napetost sproži edini mogoči odgovor na omejitve ustvarjalnega procesa – hiperinflacijo kreativnosti.
Sašo Kalan je oblikovalec zvoka in avtor glasbe. Leta 2005 je ustanovil zavod Sonolab, v okviru katerega deluje kot svobodni umetnik. Ukvarja se s komponiranjem avtorske glasbe, z oblikovanjem zvoka in s produkcijo sonoričnih vsebin. Zaradi svojega specifičnega odnosa do zvoka sodeluje z različnimi umetniki in ustvarja na raznovrstnih področjih. Podpisuje se pod avtorsko glasbo za gledališke predstave, balet, sodobni ples, oblikovanje zvoka za film pa tudi zvočne inštalacije.