MG+MSUM

KATALOG | Vedno na voljo
 
#

Izšel je katalog razstave Vedno na voljo. Feministične pozicije v vizualni umetnosti iz Slovenije, ki sta jo v Moderni galeriji (MG+) pripravila kustosinja Martina Vovk in kustos asistent Kristjan Sedej. Razstava je združila dela preko 50 umetnic in umetnikov, posvečena pa je bila umetniški produkciji, ki obravnava družbeni spol in nanj vezane diskriminacije, pri čemer je poudarjala tudi presečnost, torej prepletenost identitet in (osebnih) okoliščin, kot so razred, rasa, nacionalnost. Vsem delom s feministično pozicijo je skupna namera, da bi s svojimi vznemirljivimi vizualnimi, materialnimi, prostorskimi, performativnimi in procesualnimi oblikami dosegla učinek, ki bi prispeval k trajni družbenopolitični spremembi. Feminizem in kapitalizem se namreč temeljno izključujeta.

 

Katalog razstave združuje sedem poglobljenih prispevkov o krovni tematiki razstave in praksah razstavljajočih umetnic_kov. V uvodu publikacije, ki ga je podpisala Martina Vovk, izvemo, da je zasnovo razstave, med drugim, narekoval tudi čas, v katerem je kot posledica večjih svetovnih in domačih gibanj in kampanj, na primer #MeToo in #jaztudi# ter Samo ja pomeni ja, ob sočasni koroziji že pridobljenih pravic žensk, »senzibilnost za diskriminacijo žensk znova našla pot v ospredje širše družbene pozornosti«.

 

Če Vovk razpravlja o večini dejavnikov in kategorij presečnosti, se Kristjan Sedej v naslednjem besedilu posveti zlasti vprašanju izjavljanja in diskurzivnosti identitet v delih mlajše generacije umetnic_kov, ki so se predstavili na pretekli razstavi. A generacijski poudarek se v zadnjem prispevku kataloga, ki ga je Sedej pripravil v soavtorstvu s Hano Samec Sekereš, razširi na nelagodno vprašanje prisotnosti žensk v vizualni umetnosti v Sloveniji vobče.

 

Nelagodje zaznamuje tudi besedilo Svetlane Slapšak, ki z »neumetniške strani« v svojem značilnem ironičnem slogu razpravlja o implikacijah naslova razstave in pomenu del razstavljajočih umetnic_kov.  Njen razmislek uvede fiktiven, a patriarhatu življenjsko nujen problem – »problem žensk za volanom«, »problem«, zaradi katerega na cestah preživi več ljudi. Po nekaj ovinkih se bralci naposled znajdemo v besedilu pisateljice in aktivistke Suzane Tratnik, ki nas odpelje v razvoj lezbične umetnosti pri nas. Z njo, zapiše avtorica, se ni seznanila »ne v srednji šoli, ne na fakulteti, ne v galerijah tedanjega časa, ne v dostopnih knjigah, ampak na avtoštopu«.

 

Svoje mesto v katalogu sta dobila tudi dva pomembna festivala: Mesto žensk, ki ga organizira in producira istoimensko društvo za promocijo žensk v kulturi, ter mednarodni feministični in kvirovski festival Rdeče zore. Prispevek o prvem je podpisala ustanoviteljica društva Mesto žensk Lilijana Stepančič, o grafični podobi festivala Rdeče zore pa razpravlja Ana Grobler.

 

Do 22. marca ob nakupu kataloga prejmete tudi gratis vstopnici tako za Moderno galerijo (MG+) kot Muzej sodobne umetnosti Metelkova (+MSUM)

 

Urednika kataloga: Martina Vovk in Kristjan Sedej
Besedila: Martina Vovk, Kristjan Sedej, Svetlana Slapšak, Suzana Tratnik, Lilijana Stepančič, Ana Grobler, Igor Španjol; avtorice
Slovenska lektura: Tinka Kos, Tamara Soban
Angleška lektura: Tamara Soban, Paul Steed
Fotografije postavitve razstave: Dejan Habicht, Urša Rahne; Moderna galerija, Ljubljana
Oblikovanje: Alja Herlah
Oblikovanje fotografij: Alja Herlah, Oskar Slabe
Leto: 2024
Izdala: Moderna galerija, Ljubljana
ISBN: 978-961-206-163-0
Vezava: mehka
Število strani: 398
Cena: 29 eur