MG+MSUM

NSK od Kapitala do kapitala | Cvetka Požar: Plakat kot politični medij v kontekstu osemdesetih let
09. julij 2015 | 18:00
#
#
#
#

Politične plakate v Sloveniji v prvi polovici osemdesetih lahko grobo razdelimo na tiste, ki jih je še vedno naročala oblastna struktura v nadaljevanju tradicije velikih partijskih kongresov minulega desetletja in drugih politično obarvanih prireditev, ter na (nekatere) plakate, ki so nastajali tako na institucionalnem kulturnem področju (plakati Matjaža Vipotnika za Slovensko mladinsko gledališče) kot na neinstitucionalnem, na t. i. subkulturni sceni. Vipotnikovi gledališki plakati, glasbeni plakati skupine Laibach, plakati za dogodke v disku FV in ŠKUC-u itd. so postajali nosilci aktualnih političnih tem, ki so transformirale ustaljeni politični diskurz in na plakatih ponovno vzpostavljale angažirana politična sporočila, najprej znotraj drugih plakatnih zvrsti, že nekaj let zatem pa tudi na samih političnih plakatih. Z vsebino teh plakatov so prek polja kulture rušili ustaljene družbene norme in tabuje, saj so tako s podobami kot s slogani izpostavljali vse bolj pereče družbenopolitične probleme socialističnega vsakdanjika.

 

Politični plakat, ki je nastajal v Sloveniji v obdobju socializma, ni bil nikoli disidentski v smislu nastopanja posameznika ali organizirane skupine proti sistemu. Reafirmacija in resemantizacija nekaterih partijskih simbolov je potekala znotraj partijskega nadzora. Plakati, ki so bili objavljeni, so šli skozi sito političnih komisij, ki so sporne in režimu neustrezne osnutke zavrnile. Odobrile so plakate, ki so ustrezali estetsko in vsebinsko kot afirmativno sredstvo. Tak je bil tudi postopek pri odobritvi plakata za dan mladosti leta 1987. A še preden je bil plakat natisnjen, je izbruhnila t. i. plakatna afera, saj je bil razkrit nacistični vzor, kar je na noge dvignilo celotno Jugoslavijo.

 

Dr. Cvetka Požar je umetnostna zgodovinarka in kustosinja v Muzeju za arhitekturo in oblikovanje (MAO). Ukvarja se s proučevanjem oblikovanja, zlasti vizualnih komunikacij.  Je avtorica razstave in knjige Vsi na volitve! Plakat kot politični medij na Slovenskem 1945–1999. Bila je sokustosinja številnih razstav: Iskra: neuvrščeno oblikovanje 1946–1990 (2009), Oblikovanje republike: arhitektura, oblikovanje in fotografija v Sloveniji 1991–2011 in BIO 50: 3, 2, 1, … TEST (2014). Je kustosinja razstave BIO 50: Bienale (industrijskega) oblikovanja skozi petdeset let (2014) in avtorica razstave in knjige Stoletje plakata: plakat 20. stoletja na Slovenskem, ki je ki je do 1. 11. 2015 na ogled  v Muzeju za arhitekturo in oblikovanje v Ljubljani.

 

Predavanje je del programa razstave  NSK od Kapitala do kapitala: Neue Slowenische Kunst - dogodek zadnjega desetletja Jugoslavije. Več si lahko preberete na povezavi.

 
Priporočamo