MG+MSUM

Janez Janša, Pupilija, Papa Pupilo, pa Pupilčki – rekonstrukcija, 2006
#
#

Janez Janša

Pupilija, Papa Pupilo, pa Pupilčki – rekonstrukcija

Glasovanje publike, 2006

Produkcija: Maska, Ljubljana, fotografija iz videa z dovoljenjem umetnika

 

»Ker nam je bilo prepovedano uprizoriti zadnji prizor, prizor klanja kokoši, s strani upravitelja prizorišča rekonstrukcije Stare elektrarne v Ljubljani, smo namesto tega zgodovinskega dejstva uprizorili sedanje, aktualno dejstvo, in sicer prepoved. Gledalcem smo dali na voljo, da se sami odločijo glede zadnjega prizora predstave, in sicer so imeli možnost izbire treh posnetkov (posnetek rekonstrukcije klanja kokoši, izjavi Junoša Miklavca in Dušana Roglja, ki sta v izvirna Pupiliji zaklala kokoš, ter odlomek iz Pravilnika o zaščiti živali pri zakolu), kot četrto možnost so imeli izbiro klanja v živo. S tem smo gledalce naredili odgovorne za izpeljavo dogodka. Vendar je bila za nas bolj kot ta participatorna razsežnost zanimiva napetost med legalnim in legitimnim. Zakonodaja dovoljuje zakol živali samo v za to primernih prostorih (klavnicah) oz. doma, za domačo uporabo. Če bi hoteli legalno uprizoriti zakol kokoši, bi predstavo morali odigrati v klavnici ali pa bi morali gledališče spremeniti v naš dom. Namesto tega smo mikroskupnosti gledalcev omogočili, da se zoperstavi legalni ureditvi, in to se je praviloma tudi dogajalo, razen v eni izvedbi je publika [v Sloveniji in v tujini] namreč vedno izbrala možnost zakola kokoši v živo. Pri tem se ne slepimo s prehitro izjavo, da si vsa publika želi krvi in da so naši časi podobni starorimskim, kajti sam potek predstave, sama dramaturgija izvedbe predstave, ki je prevladujoče igriva, mestoma tudi lahkotna, je publiko pripravila do tega, da se je hotela poigrati z izvajalci. Kar smo hoteli pokazati, je ravno to, da je z zadnjim prizorom predstava postala tukaj in zdaj, da je rekonstrukcija zarezala v čas, v katerem je nastala, in s tem uprizorila sedanjost.«

 

Odlomek iz: Janez Janša, »Rekonstrukcija2«, v Prišli so Pupilčki (Ljubljana: Maska, Slovenski gledališki muzej, 2009), str. 261–286.

 

 

 

____________________

Janez Janša je avtor, režiser, performer in raziskovalec sodobnih umetnosti. Ustvaril je več kot 25 samostojnih avtorskih scenskih del, za katera je dobil domače in mednarodne nagrade. Ustvarja interdisciplinarna in vizualna dela samostojno in v sodelovanju z Janezom Janšo in Janezom Janšo. Njegovo umetniško delo zaznamuje družbena kritičnost, interdisciplinaren pristop in raziskovanje statusa umetnosti v družbi. Janša je napisal monografijo o belgijskemu umetniku Janu Fabru (Ponavljanje, norost, disciplina – celostna umetnina Fabre), ki je bila prevedena v francoščino, nizozemščino in italijanščino. Masko, časopis za scenske umetnosti, je urejal med letoma 1998 in 2006. Je direktor Maske, zavoda za založniško, kulturno in producentsko dejavnost, docent za gledališko režijo na Univerzi v Ljubljani in sooblikovalec teoretskega programa Tanzquartierja na Dunaju.