MG+MSUM | IN MEMORIAM | Piotr Piotrowski (1952–2015)

V ponedeljek nas je presenetila žalostna vest, da je umrl naš prijatelj in sodelavec pri nekaterih projektih Moderne galerije, ugledni umetnostni zgodovinar in teoretik Piotr Piotrowski. 


Piotr Piotrowski je bil redni profesor na oddelku za umetnostno zgodovino Univerze Adama Mickiewicza v Poznanu na Poljskem, kjer je bil v letih od 1999 do 2008 tudi direktor Inštututa za umetnostno zgodovino. Eno leto je bil direktor Narodnega muzeja v Varšavi, pred tem pa kustos za sodobno umetnost v Narodnem muzeju v Poznanu. Imel je bogato akademsko kariero, bil je gostujoči profesor na varšavski univerzi, na univerzi Humboldt v Berlinu, Hebrejski univerzi v Jeruzalemu in na Bard Collegeu v New Yorku. V okviru svojega raziskovanje je gostoval na številnih mednarodnih inštitutih kot so Clark Art Institute, Williamstown, MA;  Institute for Advanced Study, Princeton NJ  in Center for Advanced Study in the Visual Arts, Washington, DC; bolezen pa je prekinila njegovo bivanje letos na Getty Research Institute v Los Angelesu. 



Piotrowskega poznamo kot avtorja številnih člankov in knjig o moderni in sodobni umetnosti, predvsem v kontekstu vzhodne in centralne Evrope. Med novejšimi publikacijami so V senci Jalte. Umetnost in avantgarda v Vzhodni Evropi / In the Shadow of Yalta. Art and the Avant-garde in Eastern Europe, 1945-1989 (London: Reaktion Books, 2009), Kritični muzej Critical Museum,  Poznan (Rebis, 2011) in Umetnost in demokracija v postkomunistični Evropi / Art and Democracy in Post-Communist Europe (London: Reaktion Books, 2012). Piotrowski je bil prejemnik številnih mednarodnih nagrad, med drugim tudi nagrade Jana Dlugosza, ki so mu jo podelili leta 2006 v Krakowu in nagrade  Igorja Zabela za kulturo in teorijo,  ki so mu jo leta 2010 podelili za »pisanje umetnostne zgodovine v vzhodni Evropi, ki je komaj opazna v uveljavljeni tako imenovani svetovni zgodovini umetnosti«.


 
Piotr Piotrowski je sodeloval z Moderno galerijo pred več kot petnajstimi leti kot eden od strokovnih svetovalcev pri ustanovitvi mednarodne zbirke Moderne galerije Arteast 2000+, bil je tudi član delovne skupine pri pripravi raziskovalnega projekta o konceptualni umetnosti vzhodne Evrope. Nazadnje je bil v Ljubljani lani septembra, ko je v organizaciji Društva Igor Zabel v Muzeju sodobne umetnosti Metelkova predstavljal NET – globalno mrežo umetnikov, ki sta jo v 1970.tih letih zasnovala dva poljska umetnika Jarosław Kozłowski in Andrzej Kostołowski.



Kot velik poznavalec umetnosti vzhodne Evrope je bil Piotrowski eden najbolj izstopajočih umetnostnih zgodovinarjev s tega področja. Tudi na osnovi nekaterih konceptualnih praks vzhodnoevropskih umetnikov kot je zgoraj omenjena mreža je razvijal teoretski pristop k primerjalni umetnostni zgodovini. Koncept primerjalne umetnostne zgodovine mu ni pomenil le, da so ideje krožile in vzajemno vplivale, ampak predvsem primerjalno analizo različnih geo-historičnih okoliščin in tega, kako so le-te določale (kontekstualni) pomen umetniških praks.  S svojimi pogledi na globalno umetnostno zgodovino kot horizontalno in tezo, da moramo dekonstruirati tradicionalno umetnostno geografijo, ki dominantnim (zahodnim)  državam služi kot orodje subordinacije je delil tudi naše prepričanje, da je marginalna pozicija v umetnosti lahko tudi prednost, ker ima moč razkrivati elemente, ki so centru nevidni.